Každý měsíc se dle tradiční čínské medicíny věnujeme jednomu orgánu. Stará medicína říká, že energie mezi jednotlivými orgány je v určitém období jinak silná, a proto jim věnujeme větší pozornost než jindy. Yin a Yang  – rovnováha energií, životní síly, odvahy i rozvážnosti a klidu.

Měsíc srpen je v tomto ohledu výjimečný. Životní energie prochází tím největším vrcholem před tím, než pomalu spadne a uzemní se do klidné rozvážnosti. Srpen tak neovlivňuje jen jeden orgán, ale celou tělesnou soustavu ve formě termoregulace těla. Termoregulace ovlivňuje všechny orgány od srdce až po močový měchýř.

Co je pro srpen typické? Horké letní dny. Bujará atmosféra, kdy se sejdeme s přáteli, sdílíme své zážitky, smějeme se a energii si v plné síle dáváme i bereme. Je to období vášně a hluboké zamilovanosti. První půlce srpna velí element ohně – rudé, růžové a vínové barvy. V druhé polovině přechází do elementu země – zemitých, oranžových a hnědých barev přicházejícího podzimu.

 

Termoregulace je důležitým faktorem, abychom zvládli nejen naše emoce a pocity, ale i přechod mezi dvěma odlišnými obdobími. Ideální stav je něco mezi 36 – 37 stupni Celsia. Jedná se o stav, kdy naše tělo funguje na 100% a nic nebrání ostatním orgánům, aby pracovaly tak, jak mají.

Termoregulační nerovnováha se může projevit na úrovni nervové (pocení a třes) i hormonální (hormony štítné žlázy a nadledvinek).

Termoregulace je z velké části ovlivněna vnějšími vlivy počasí. V případě, že naše tělesná teplota klesne pod 35°C, můžeme mluvit o podchlazení organismu. Nad 37°se tělo naopak přehřívá a dochází ke stavům omdlévání a kolapsu. Rychlé změny teplot (ráno zima, v poledne horko) mají na náš organismus také velký vliv.

 

Naštěstí právě u termoregulace nám naše tělo dává signály velmi rychle a tak můžeme bez váhání zasáhnout. Prvním emočním signálem bývá, že se člověk necítí ve své kůži. Tzv. Husí kůže nebo nečekané pocení a návaly horka jsou již jasnými ukazateli. Nemyslete si, že tyto automatické znaky by byly pro vás nějak škodlivé. Samozřejmě, že nám všem může být občas zima, občas horko a nejde se neustále cítit skvěle a ideálně. Ale časté opakování značí určitý termoregulační problém a je dobré vědět, že pomoci se dá třeba i stravou. Jak?

 

V horkých dnech je dobré jídelníček odlehčit a konzumovat potraviny, které mají ochlazovací účinky. Nepleťte si to ovšem s tím, že musíte vypít litr ledové vody. To má pak spíše opačný účinek a jediné co si odnesete bude bolavý krk. Konzumujte ovocné a zeleninové šťávy. Nebojte se osvěžit citrusy, které jsou pro nás v jiných obdobích v našem podnebí spíše náročné na trávení. Právě teď si je můžete dopřát. Ze zeleniny jsou skvělé okurky, cukety, rajčata. Vše co roste nad zemí a načerpalo energii slunce až do svých semínek. Červené maso vyměňte za drůbež a hlavně ryby a mořské plody. Pijte odstátou vodu s citronem a mátou. Můžete si udělat i domácí nápoje ve formě zeleného čaje a máty. Zpestří pitný režim a zároveň ochladí. Pitný režim je důležitý i proto, že termoregulace úzce souvisí s lymfatickým systémem a játry. Z vlastní zkušenosti doporučuji ráno vypít lymfatický čaj.

Pokud v průběhu srpna trpíte na studené ruce a nohy i když všichni kolem Vás chodí v šortkách, nebojte se obohatit svůj jídelníček o potraviny, které patří spíše do zimního období. Nepřehánějte to s těžkými jídly. Mám na mysli spíše polévky z kořenové zeleniny nebo vývary z hovězího masa. Uvidíte, jak Vám jedno teplé jídlo (jak chuťově tak energeticky) dodá sílu a teplo.

Skvělým pomocníkem bude i určitá forma otužování. Dopřejte si jednou za čas saunování. V sauně můžete být jen pár minut. Poté se pomalu sprchujte od vlažné po studenou (nikdy ne šokově hned studenou). Rituál pravidelně opakujte. Vaše tělo si zvykne na teplotní rozdíly a co víc, zrychlí energii Vašeho těla.

 

Termoregulace úzce souvisí i s Vašimi emocemi. Obecně, pokud cítíte chlad, pravděpodobně prožíváte stavy úzkosti a je třeba do Vašeho života dodat pořádnou kupu radosti a lásky. Nezapomínejte, že láska musí vycházet z Vašeho srdce. Není to věc, kterou si jde prostě jen tak vzít. Měli byste ji cítit až v konečcích prstů.

Existuje jedna metoda, jak se do dobrého stavu dostat. Možná vás to překvapí, ale nejde o žádnou meditaci ani o dívání se do svého nitra. Je jednoduchá a stoprocentně účinná.

     Pokud Vaše stavy úzkosti bývají nejsilnější, když jste sami, tak jděte ven. Jděte sami, ale buďte mezi lidmi. Procházejte se po ulici a vědomě se dívejte na předměty a lidi kolem Vás. Nepřemýšlejte nad zvuky a rozhovory, které uslyšíte. Dívejte se na budovy, sledujte cestu, uvědomujte si předměty, které vás obklopují. Nechte vše plynout. Dostanete se do větší přítomnosti. Možná vás to po chvíli nebude bavit nebo začnete zívat. Nepřestávejte. Procházejte se dál, dokud se nebudete cítit svěží a odpočatí. Může to zprvu trvat i hodiny. Ten pocit však stojí za to. A co pak? No budete se cítit skvěle, takže dělejte cokoli, co vás napadne 🙂 . Přesně tak jednoduché to je.

 

Že jste spíše ten druhý případ? Často cítíte návaly horka? Pro Vás mám přesně opačnou radu. Upusťte páru. Zklidněte se, sedněte si a uvědomte si, že Vám opravdu nic neuteče. Sedíte? Zavřete si oči a dýchejte. Nádech, výdech. Cítíte, co to dělá s Vaším tělem? Zapomeňte na to, že musíte vyndat prádlo z pračky, opravit psí boudu, přečíst dětem pohádku. Teď jste tu vy. Přestaňte se zlobit na svého šéfa. Jediný kdo je naštvaný jste vy. On teď pravděpodobně seká spokojeně svou zahradu. Nádech, výdech. Skvělé. Víte co se stalo? Protože jste zklidnili svou energii, zklidnili jste vše ve svém okolí. Zdá se vám, že děti méně zlobí?…nezdá. Za to můžete vy 🙂

 

Mějte se rádi a užívejte léta.